Magento og Warehouze i forening

Udgivet: 2020-01-31

Jens arbejder i øjeblikket med en koncern som består af to underselskaber, som har hver sin e-conomic aftale og Magento-webshop, men ét samlet varelager. Hvordan det foregår, gennemgår vi punktvis i denne blogpost.

Magento er én af de mest benyttede webshops-platforme verden over. Platformen har været med til at forme e-handel siden 2008, hvor den blev lanceret i Californien. Systemet er lavet i PHP, og opererer i MySQL. Dog er systemet open source, hvor alle i princippet har adgang til koden. Magento gearet til, at være skalérbar i takt med, at jeres forretning oplever vækst. Systemet har en fleksibilitet til at have op til 500.000 produkter på siden - samt håndtere mere end ordrer 80.000 i timen, på en driftsikker måde. Et andet stort aktiv for Magento, er sidens brugervenlighed. Det er alment kendt, at brugeroplevelsen er en stor faktor for en webshops succes. Opleves købsoplevelsen som værende besværlig, så er brugerne højst sandsynligt tilbøjelige til, at købe varen et andet sted. Netop dette, skulle der ikke være problemer med i forhold til Magento, og derfor er systemet en god løsning for B2C-virksomheder. Det er også noget som afspejler sig for systemets Trustpilot-score, hvor de oplever en høj grad af tilfredshed. I en tid hvor konkurrencen på e-handels fronten er hårdere end nogensinde, kommer brugerinddragelse til, at spille en stadig større rolle. At se andres anerkende af en virksomhed, kan være udslagsgivende for købsprocessen.

Når man tilpasser sin Magento-shop, så sammensætter man typisk sin side via forskellige moduler. Ved hjælp af disse moduler kan I tilpasse jeres side, efter de behov I måtte have til jeres webshop. Man bør dog lige undersøge markedet for de rigtige moduler, da udbuddet er stort. Det sparer både tid og penge, at finde de rigtige løsninger første gang. Hvis man er ekspert i HTML, vil man formentlig selv kunne justere og tilpasse siden efter ens behov - hvis ikke, så er modulerne et godt alternativ.

Når I opretter jeres webshop bør I overveje hvilket marked og målgruppe I går efter at ramme. Sigter I efter et internationalt marked, bør man benytte ‘.com’ og holder man sig til Danmark, er det selvsagt ‘.dk’ man bør bruge.

Desuden er Magento gratis at benytte for alle - der hvor Magento tjener deres penge er på hostingen af Magento-shoppen. Når man vælger hosting er det vigtig at have for øje, hvor stabil udbyderens oppetid er. Hvis man her oplever nedetid og afbrydelser, går det udover webshoppens omsætning i form af ordrer og mistede kunder.

Hvis man nu sidder og overvejer, om Magento er den rigtige løsning for os - så har vi her et par pointer. Magento henvender sig primært til erfarne brugere indenfor e-handel og programmering. Medmindre du har helt styr på hosting, moduler, backup, domæne og design - kan disse elementer nemt blive en dyr og besværlig omgang.

Magentos indbyggede SEO-funktioner er gearet til, at rangere på Google. Det vil være en hjælp og boost til dit marketing. Søgemaskineoptimering vil give din webshop mere opmærksomhed og flere besøgende.

Så hvis I har stærke tekniske kompetencer, så er Magento en fin og prisvenlig løsning. Hvis man ikke har samme erfaring og tekniske snilde, så er WooCommerce bedre. WooCommerce er både meget brugervenligt og billigt at komme i gang med.

Kombinationen af de to løsninger

Jens arbejder i øjeblikket med en koncern, som består af to underselskaber, som har hver sin e-conomic aftale og Magento-webshop, men ét samlet varelager. Hvordan det foregår, gennemgår vi punktvis her. Førhen brugte vores bogholdere manuelt to hele dage på at justere salg, lager, varekøb og mellemlagring, således at disse elementer blev ajourført. Denne omfattende proces har vi i dag fået automatiseret med bogholderrobotter.

1) Et grundlæggende element i vores automatiseringsproces er den smarte standard integrationen fra TRIC Solutions. Integrationen samler trådene mellem vores fælles webshop og e-conomic, så begge selskabers salg og vareforbrug registreres selvvirkende.

2) Derefter har vi ladet koncernen få automatiseret indkøbsstyring med Warehouze, hvor den fælles lagerbeholdning også kontrolleres. Også her har vi opsat en standard integration til e-conomic, så det samlede vareforbrug og lagerreservationer i begge selskaber, registreres i en fælles Warehouze-konto.

3) Et centralt element i denne case er integrationen mellem Warehouze og Magento, som sikrer at opdaterede lagertal vises på webshoppen. Flere af vores kunder har udtrykt begejstring ved netop dette trick, som gør det nemmere at drive virksomhed med en lagerbeholdning.

4) I Officebot har bygget to vi individuelle robotter til hver 10.000 kr. Den ene flytter automatisk salg mellem to selskaber, den anden opdaterer bogføringen af en fælles mellemregning. Det sker ved, at det ene selskab køber varer af det andet. Se illustrationen nedenfor.

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak