Sådan kan du få mere ud af e-conomics lagerstyringssystem

Udgivet: 2020-03-20

Opdag e-conomics lagermoduls faldgrupper og lær at opsætte e-conomic mest hensigtsmæssigt. Herunder hvordan man opsætter lagermodulet, så det ikke påvirker finansmodulet.

E-conomic har en lagerfunktion, som tilkøbsmulighed til deres populære lagerstyringssystem. Kernefunktionen er som ved andre lagerløsninger - at man kan sende og modtage varer. For at dette skal fungere i en moderne kontekst med e-handel, så behøver man en håndtering af bestillinger og faktureringer. Hvor mange varenumre er der på lager, og hvornår skal der eventuelt bestilles nyt fra leverandøren. En udbredt virksomhedstype i 2020 er dropshipping, her er e-conomics lagermodul også velegnet. Drop shipping-virksomheden agerer bindeled mellem producent/leverandør og forbruger, uden at virksomhed har sit eget varelager. Et centralt element er også, at lagerstyringen synkroniseres med jeres regnskab. Uden denne forbindelse er det vanskeligt, at have den nødvendige forretningsforståelse. Generelt kan vi virkelig kun anbefale, at have helt styr på lageret. Desuden vil vi klart råde jer til, at rådføre med en ekspert, hvis I er nye på området. Her er vores gode folk fra Warehouze.io, altid klar med en god sparring. Her kan I finde en sammenligning mellem Warehouze og e-conomics lagerløsning.

Ved ordrebehandling behøver man også følge- og pakkesedler for, at inddele og kategorisere pakker. Hvis jeres virksomhed opererer på tværs af landegrænser, så kan lagermodulet varetage ordrer forskellige sprog og valutaer.

Ovenstående faktorer nødvendige at have på plads, når man har en handelsvirksomhed. På mange områder er e-conomics lagermodul en fin løsning til mange slags virksomheder. Men der er også et par faldgruber, som vi vil gøre opmærksom på i denne artikel.

E-conomics lagerstyringssystem er ofte blevet kritiseret fra brugere.

Nogle kritikpunkter går på manglende funktionalitet, andre går på mangelfulde integrationsmuligheder i forhold til dataudveksling med andre systemer. Dertil kan der være omkring de langsomme og manuelle arbejdsprocesser for brugerne. Sidst savner nogle brugere et overblik over eksempelvis kostpriser på deres varer. E-conomic anvender et vægtet gennemsnit ved beregning af kostpriser, hvilket skaber problemer og forvirring for mange.

Jens har siden år 2005 hjulpet virksomheder med, at sikre optimal udnyttelse af e-conomic, herunder også med anvendelsen af lagermodulet. Han hører selv til kritikerne af e-conomics lagermodul på nogle områder - samtidig er han heller ikke blind for, at modulet til visse behov er ganske udmærket og anbefalelsesværdigt.

Husk adskillelse af lagermodulet og projektmodulet

Som e-conomic bruger med ansvar for lagerstyring, bør man undersøge anvendelsesmulighederne i e-conomics lagermodul ordentligt, inden man går videre til mere funktionsrige lagerstyrings app's til e-conomic. Her kan blandt andet nævnes Warehouze.io som er en del af Zignifikant.

Man bør klart undgå, at lagermodulet ikke påvirker finansmodulet, som det ellers er sat op. Det er et punkt som mange overser i anvendelsen af e-conomic. Når man opsætter lagermodulet så det ikke påvirker finansmodulet, så får man en langt større frihed til, at anvende lagermodulet i e-conomic mere kreativt og frit, netop fordi de handlinger man foretager sig ikke har direkte effekt på regnskabet.

Med denne alternative opsætning af e-conomics lagermodul kan man eksempelvis:

- Forenkle styring af- og kontrol over kostpriser på varer.

- Forenkle registrering af både varemodtagelser og leverandørfakturaer.

Man får også mulighed for oprettelse af simple skabeloner til produktion, fx ved at man nemt kan konvertere varer fra én eller flere vare(r) på lager til én eller flere andre varer, som kommer på lager i stedet efter produktionen er registreret.

Med denne alternative opsætning af e-conomics lagermodul kan man eksempelvis:

  • Forenkle styring af- og kontrol over kostpriser på varer.
  • Forenkle registrering af både varemodtagelser og leverandørfakturaer.
  • Man får også mulighed for oprettelse af simple skabeloner til produktion, fx ved at man nemt kan konvertere varer fra én eller flere vare(r) på lager til én eller flere andre varer, som kommer på lager i stedet efter produktionen er registreret.

Warehouze - et alternativ til e-conomic

Vores eget lagerstyringssystem Warehouze, som vi er rigtig stolte af. Warehouze er et uundværligt og brugbart værktøj, til at holde styr på lageret. Warehouze har særligt brugervenlighed og effektive arbejdsgange i højsædet. Vores mission er, at gøre det så nemt som muligt, at finde pakker og varer - så de kan håndteres hurtigt og korrekt. Hvis jeres virksomhed har flere lageradresser kan man tilknytte forskellige lagernumre. Så er de det samme sted, uanset hvilket lager I er på. I det hele taget gør vi meget for, at Warehouze kan tilpasses jeres behov og system. Vores integrationspartnere i Officebot formår, at bygge kontorrobotter, som kan automatisere workflows samt vare- og købsprocesser. Alle vores integrationer kan nemt integreres. Så kan I istedet have fokus på det, som giver mening for jer.

Hvis I kan lide at have styr på jeres indkøbsprocesser hos jeres leverandører, så ville I kunne lide Warehouze. Systemet kan fx indstilles til, at genbestille en given vare når den når ned på et bestemt antal på lageret. Så undgår I altid at løbe tør for varer. Når man har indstillet hele lageret på denne måde, så undgår man en masse manuelt arbejde og finansielt tab.

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak