FlexPOS, Webshop og Warehouze - Er navnene på fremtidens lagerstyring

Udgivet: 2020-04-20

Få styr på jeres logistik og lagersystem med disse nyttige værktøjer. Kontakt os endelig for spørgsmål og mere information.

Dét at sælge varer, er en ganske grundlæggende opgave, for rigtig mange virksomheder i dag. Måden hvorpå dette foregår på, er i mange tilfælde via et lager, hvor man opbevarer varer, som man har indkøbt hos producenter eller leverandører. For at virksomheden fungerer optimalt, bør man have en god og logisk struktur af sit lager. Herunder et korrekt flow af købte og solgte varer, således at man undgår fejlleveringer og udsolgte bestsellere. En god lagerstyring er derfor alfa og omega for en strømlinet virksomhed. Vi anbefaler, at alle indkøbte varer registreres og får et varenummer. Hver gang en varer så sælges, så fremgår det af lagerbeholdningen. Når et varenummer når ned på et lavt antal - bør systemet automatisk kunne genbestille nye forsyninger hos leverandøren. På den måde undgår man udsolgte varer og utilfredse kunder. Utilfredse kunder kommer nemlig sjælendt igen, og kan finde på at give dårlige anmeldelser af jeres virksomhed.

Samtidig giver en god lagerstyring jeres indkøber et billede af, hvilke varer der sælger godt - og modsat hvilke som ikke præsterer så godt. Så ved man nemlig, at disse varenumre ikke skal genbestilles i lige så stort antal, eller sågar helt skal udgå. Derfor kan god lagerstyring være en stor hjælp for indkøberen. På den måde kan I forhindre, at ende med at have for mange varer, som kan være svære at afhænde. Disse varer går ofte under betegnelsen ”døde varer”.

Mange producenter også en nedre grænse på størrelsen for en minimumsordre - ligesom der heller ikke er ressourcer til, at man kan bestille varenumre hjem i et uendeligt antal. Disse øvre og nedre grænser bør jeres lagerstyringssoftware automatisk have indkodet.

Før moderne lagersystemer skulle man selv have et overblik over, hvordan lagerbeholdningen var ved manuel optælling. Det mindsker risikoen for fejl, og kan give den ansvarlige medarbejder mere ro i maven.

Hvorfor benytte lagerstyring?

For langt de fleste virksomheder, vil vi anbefale at benytte lagerstyring. Også for små og mellemstore virksomheder. For virksomheder som primært leverer serviceydelser, men også har produktsalg som en sideindkomst, kan det ofte være en idé med et lagersystem. Endvidere også til fødevarevirksomheder, dem har vi lavet en guide til her.

Hvis man eksempelvis kun har ét eller to varenumre, så er lagersoftware sandsynligvis unødvendigt. En god tommelfingerregel er, at jo større en virksomheds omsætning er, desto større er behovet for korrekt lagerstyring. Det samme gør sig gældende når lagerprocesserne begynder at føles uoverskuelige for jeres medarbejdere. Har I mange leverancer og et hyppigt ordreflow? - Så kunne det nemlig være, at det var tid til, at investere i lagerstyringssoftware. Et nyttigt redskab sammen med lagerstyringssystemet er en stregkodelæser. Den kan tjekke varer ind og ud af lageret, ofte i forbindelse med indkøbsordrer. Langt de fleste lagersoftware i dag er kompatibelt med stregkodelæseren. Hvis I som læser stadig er i tvivl om hvorvidt det er nødvendigt med et solidt lagerstyrringssystem, så tænk over, hvor mange administrative timer jeres medarbejdere bruger på lageret om ugen, samt hvordan det påvirker virksomhedens likviditet.

Logistik og lagerstyring

Et centralt element i lagerkontrol, er naturligvis placeringen af de forskellige varenumre. Ofte er varenumrene opdelt i varegrupper, hvilket gør det lettere for lagermedarbejderen. Der kan fx stå “række 8” “reol 3” og “hylde 11” - dette er en præcis angivning som angiver varens lokation. Når man nemt kan finde varenumrene, kommer ordrehåndteringen og pakningen til at gå som en leg. Ydermere kan man indrette lageret på en logisk måde - som sikrer smarte pakkeruter og et generelt godt flow på lageret. Her kan medarbejderne på lageret med fordel tages i audiens, når man indretter lageret. Det er trods alt dem, der går og udfører arbejdet til daglig.

Den geniale kombination af lagerstyring og POS

POS står for Point of Sale, og løst oversat betyder det salgsstedet. En POS-løsning er ofte et digitalt kassesystem, som kunden kan interagere med, uden en ekspedient. Vellykkede POS-systemer sikrer en effektiv, brugervenlig samt strømlinet købsproces og indeholder også en grad af kundeservice. Såfremt dette opfyldes, har man fundamentet for en sund forretning. Hvis brugeren skal tænke for meget over sine handlinger, er oplevelsen mislykkedes. Det forsøger man naturligvis at mindske risikoen for.

Vi mener, at FlexPOS er et af de absolut bedste POS-systemer vi kender til. FlexPOS henvender sig til små og mellemstore virksomheder på det danske marked, og er stiftet af Jacob Ipsen.

FlexPOS har en meget grundig og god integration til Danmarks mest udbredte regnskabssystem e-conomic. Det samme har lagerstyringssystemet Warehouze, som er en del af ZignifikantGroup. Sammen med Louise og Anton fra Warehouze-teamet, var Jens i dag inviteret på besøg hos FlexPOS. Her fik de en snak med Adm. direktør Jacob Ipsen og kommerciel direktør Micki Ritter, om den nye integration imellem FlexPOS og Warehouze.

Den grundlæggende del af integrationen fra Warehouze til FlexPOS sikrer brugerne, at de kan få deres lagertal vedligeholdt automatisk i FlexPOS. Denne del af integrationen forventes klar til brug indenfor de kommende få uger.

Udvidelse med Click & Collect funktionalitet til FlexPOS brugere

Når den grundlæggende integration er færdig, forventer FlexPOS og Warehouze, at tage hul på udviklingen af en meget spændende udvidelse af deres service.

Denne udvidelse skal sikre brugere af FlexPOS, som også driver en webshop, at deres kunder kan placere "Click & Collect" ordrer på webshoppen, som kort efter registreres og vises lokalt i den enkelte butiks kassesystem (FlexPOS). Herefter er det intentionen, at den oprindelige webshop ordre skal kunne ekspederes direkte fra kassesystemet (FlexPOS), hvorefter lagerafgangen registreres i Warehouze, og Warehouze opdaterer ordrens status i webshoppen. Når den nye integration er færdigudviklet, vil det blive offentliggjort på Warehouze.io.

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak