Pleo og Mobilepay - den bedste måde at styre virksomhedens kvittering

Udgivet: 2020-03-27

Lær hvordan du betaler håndterer jeres kvitering med Pleo og Mobilepay kombineret. Også hvis en medarbejder får lagt ud, med for en betaling med sit private kort.

Tilbage i 2015, stiftede Jeppe Rindom og Niccolo Pera, Pleo sammen i København. Begge stiftere har mange år bag sig i fintech-branchen. De har derfor et indgående kendskab til, hvordan man via teknologi, skaber smarte og automatiserede løsninger. De havde en vision om, at gøre håndtering af kvitteringer og udgifter mere simpel og strømlinet. I tidligere projekter havde de erfaret, hvordan de manuelle processer med indkøbsstyring, kan være en besværlig omgang - og netop dét, var den store motivation for at skabe Pleo. I skrivende stund kan Pleos kort benyttes i mere end 30 millioner butikker på verdensplan.

Pleo er on-demand Mastercards, som gør online og fysiske køb nemmere at redegøre for. Det giver en frihed for både medarbejderen og virksomheden i, at vide at der altid er styr på kvitteringerne. Pleo gør det muligt for medarbejderen, at købe ting og serviceydelser i forbindelse med arbejdet. Købet af disse fornødenheder foregår ved, at medarbejderen tager et billede af sin kvittering, kategoriserer købet - og så er det bogført. Således får virksomheden fuld kontrol og overblik over medarbejdernes køb. Pleo er derfor blevet et uundværligt hverdags regnskabsværktøj, også hos os i Zignifikant. Kortet begrænser nemlig de manuelle processer betragteligt, og fjerner helt behovet for udgiftsrapporter. Således forsimples bogholderiet.

Pleo-kort fungerer helt som de betalingskort, som vi er vant til at bruge i hverdagen - med chip, kode og kontaktløse forbindelser. Forskellen ved Pleo er dog, at man selv skal tanke penge på kortet. Kortet fungerer kun så længe, at der står penge på kontoen. Pleo-kort er tilgængelige for virksomheder i Danmark og Storbritannien, snart udbredes kortet dog til andre lande i EU.

Hvis man følger med i Zignifikants gøren og laden ved I garanteret, at vi er tilhængere af automatiserede løsninger, som sparer tid og manuelle processer - dette understøtter Pleo fuldt ud. Løsningen er skabt til moderne og dynamiske virksomheder, som ønsker en smart indkøbsfunktion. Før Pleo kendte vi til besværet med udlæg, kvitteringer samt udgiftsrapporter fra medarbejdere. Det har vi sluppet helt for nu, og det er en kæmpe lettelse i hverdagen.

MobilePay er danskernes foretrukne betalingsservice

MobilePay er siden begyndelsen i 2013, blevet et uundværligt værktøj for mere end fire millioner danskere. MobilePay er en super brugervenlig betalingsløsning i butikker, webshops og mellem private brugere. MobilePay fungerer ved, at man via et swipe kan overføre et beløb til en modpart. Dermed er MobilePay også årsagen til en stadig større udfasning af fysiske kontanter. I dag har mere end 150.000 danske butikker MobilePay som en betalingsmulighed i deres forretning. Systemet understøtter flere forskellige typer af betalingsudstyr og økonomisystem. Blandt andet QR koder som kan scannes med smartphonens kamera.

I årenes løb, er der kommet stadig flere funktioner til platformens brugerflade. I dag kan man eksempelvis klare faste betalinger over MobilePay, ligesom man kender det fra Betalingsservice. Dertil behøver man ikke længere et fysisk betalingskort for, at lave en overførsel. Det er især smart, hvis man fx har flere konti i sin netbank.

MobilePay er også et godt værktøj mod dårlige betalere - nemheden og tilgængeligheden i MobilePay gør, at flere end 95 % af appens brugere betaler senest på forfaldsdatoen. Regningen kan sendes via et tilmeldingslink, eksempelvis i en email - så kan brugeren betale med et enkelt swipe. For regningens afsender, kan man selv bestemme fakturadato og afregningsperiode. Både for enkeltstående og faste betalinger.

Pleos app har dog den lille ulempe, at man kun kan aflevere bilag betalt med dit Pleo-kort i deres app. Det betyder kvitteringer fra sporadiske medarbejderudlæg eller andre kvitteringer betalt med et andet kort skal afleveres til bogholderiet og bogføres på en anden måde.

PLEO og Mobilepay er en genial kombination til medarbejderudlæg

Hos Zignifikant er vi rigtig glade for at benytte Pleo til automatisk bogføring af kvitteringer.

Pleos app har dog den lille ulempe, at man kun kan aflevere bilag betalt med dit Pleo-kort i deres app. Det betyder, at kvitteringer fra sporadiske medarbejderudlæg eller andre kvitteringer betalt med et andet kort, skal afleveres til bogholderiet og bogføres på en anden måde.

Dog findes der en utrolig simpel løsning på dette problem. I kan nemlig bare koble jeres virksomheds Pleo-konto op på en Mobilepay-konto på telefonen. Når en kollega så har foretaget et privat udlæg, så beder du blot kollegaen om, at sende et billede af kvitteringen til den ansvarliges telefon. Derefter så overfører I pengene til medarbejderen via Mobilepay, samt uploader kvitteringen i din Pleo-app. Så bliver det ikke meget nemmere, at refundere private sporadiske medarbejderudlæg. Og din bogholder slipper for mere end et system til bogføring af kvitteringer.

Hvis I er interesserede i at høre mere om vores erfaringer med Pleo og MobilePay er I altid velkomne til, at kontakte os. zExpence er et andet godt alternativ til, at håndtere kvitteringer. Det har vi skrevet om her. Vi deler gerne ud af vores viden på området og vi tilbyder Pleo-integrationer i vores outsourcing løsninger.

Kontakt os

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak